Scăderea colesterolului prin modificarea stilului de viata

1263668579_f867269d2b_zIn general, multa lume se gandeste la colesterol ca la ceva rau. Intr- adevar, in exces, este responsabil de accidentele vasculare cerebrale si de bolile de inima, dar si  lipsa lui este la fel de periculoasa. El contribuie la metabolizarea carbohidratilor, intra in componenta tuturor membranelor din organism, este necesar pentru producerea hormonilor sexuali masculini si feminini, iar cel existent in piele este convertit, sub actiunea razelor de soare, in vitamina D.

Colesterolul nostru nu provine numai din alimentatie. Colesterolul provenit din alimente(exogen) reprezinta doar 20-30 la suta din stocul nostru. Restul de 70-80 la suta este fabricat de propriul nostru organism(endogen).

Modificarile in dieta si activitatea fizica pot juca un rol important în scaderea nivelului de colesterol astfel incat unele persoane pot reduce nevoia lor de medicamente hipocolesterolemiante sau sa le evite în totalitate.

Colesterol “rau”si “bun”

  •  LDL-colesterol – așa-numitul colesterol “rau”,  contribuie la ateroscleroza (ingustarea si rigidizarea arterelor) prin depunerea placii in peretii arterelor. În acest fel,  colesterolul LDL contribuie la boli de inima, atac de cord si accident vascular cerebral.
  • HDL-colesterol – asa-numitul colesterol “bun”,  ajută la eliminarea LDL din sange. Nivelurile ridicate de HDL colesterol din sânge sunt asociate cu un risc redus de boli de inima.

Există si un alt tip de lipide numite trigliceride:

  • Trigliceridele – un tip de grăsimi  care provin din alimentatie. Trigliceridele sunt stocate in celulele adipoase, pentru a fi utilizate mai târziu, când este nevoie de un plus de energie. Ele contribuie la reducerea și rigidizarea arterelor și astfel creste riscul de boli de inima, atac de cord si accident vascular cerebral.

Există unele măsuri de bază de stil de viață puteți lua pentru a îmbunătăți nivelul de colesterol bun și de rău și trigliceridele.

Cine contribuie la cresterea LDL?

Responsabile sunt grasimile saturate si grasimile trans.

  • Grasimile saturate se gasesc in produsele alimentare din surse animale, cum ar fi carnea rosie, grăsime de pasăre, produse lactate, precum și în unele uleiuri vegetale, inclusiv ulei de cocos și ulei de palmier.
  • Grasimile trans sunt reprezentate de uleiurile vegetale hidrogenate din industria alimentara de tip : fast food, snacks, chips, prajituri, produse de patiserie, uleiuri rafinate si dublu rafinate folosite la gatit, margarina si alte produse.

Ce alimente scad colesterolul?

  • Fibrele solubile: fibre solubile pot reduce absorbtia colesterolului in sange. Exemple de alimente care contin fibre solubile sunt ovaz, linte, fasole, orz, mere și pere și tarate de psyllium.
  • Grasimile mononesaturate, cum ar fi avocado și uleiul de masline s-au dovedit a imbunatati nivelul colesterolului din sânge.
  • Fructele oleaginoase, cum ar fi migdale, nuci, alune, nuci pecan și fistic s-au dovedit a imbunatati nivelul de colesterol. Amintiți-va că sunt bogate in calorii, asa ca trebuie limitata portia( o mana de o zi)
  • Pestele conține acizi grași polinesaturati, care pot ajuta la sanatatea inimii- se  recomanda sa mancati 2-3 mese de peste /saptamana. Suplimente de ulei de pește sunt adesea parte a tratamentului pentru scaderea trigliceridelor .

Ce mai putem face?

  • Pierderea in greutate are un efect favorabil asupra riscului de boli de inima prin reducerea nivelurilor de LDL-colesterol și trigliceride și creșterea HDL colesterol pentru oamenii care sunt supraponderali sau obezi. Un nutritionist va poate ajuta sa alegeti cel mai bun mod de a scadea in greutate.
  • Cresterea activitatii  fizice poate ajuta la cresterea HDL, pierderea in greutate, imbunatatirea activitatii cardiovasculare. Orice activitate e mai buna decat nimic dar trebuie sa intre in rutina zilnica.
  • Evitarea alcoolului–  duce la cresterea trigliceridelor
  • Renuntarea la fumat– duce la cresterea HDL. Se pare ca prin renuntarea la fumat in 12 luni se injumatateste riscul de boli de inima

Daca schimbarea stilului de viata nu reduce suficient nivelul colesterolului, medicul dumneavoastră va poate sugera sa luați medicamente hipocolesterolemiante. Acest lucru nu inseamna nicidecum renuntarea la un stil de viata sanatos.

imagine: flickr.com