Cosumul de fructe: la mese, intre mese si cat?

Foarte des intalnesc mitul consumului de fructe ca masa separata la pacientii mei, explicata in principal prin aceea ca digestia fructelor ar putea fi împiedicată sau încetinită sau baloneaza dacă sunt prezente și alte alimente în stomac sau ca biodisponibilitatea substantelor nutritive din fructe (vitamine, minerale, enzime) ar fi inadecvata in combinatie cu alte alimente.

Cu cât sunt mai trăsnite, cu atât devin mai virale și mai acceptate aceste explicații, insa ele nu au suport  fiziologic

  • Digestia fructelor care contin glucoza, fructoza si amidon nepreparat termic, datorita mediului puternic acid determinat de secretia sucului gastric nu are loc in stomac.
  • Procesul de fermentatie nu poate avea loc in stomac tot datorita mediului acid ce duce la impiedicarea dezvoltarii bacteriilor implicate in acest proces.  Disconfortul abdominal caracterizat de balonare, flatuleță prezente la unele persoane dupa consumul de fructe în asociere cu alte grupe de alimente este generat de disbioza intestinala, adica modificarea echilibrului florei intestinale, ce poate fi generata de o serie de factori cum ar fi: stresul, consumul de antiinflamatoare, consumul de antibiotice, lipsa fibrelor din dietă, consumul inadecvat de apă. O alta cauza a bolonarii poate fi insusi consumul excesiv de fructe dupa o masa copioasă.
  • Biodisponibilitatea sau absorbtia principiilor nutritive nu este impiedicata de prezenta altor alimente, ci chiar imbunatatita, cum este cazul fierului , ce se absoarbe mult mai bine în prezența fructelor și vegetalelor bogate în vitamina C. In plus, corpul produce enzime digestive care permit digestia concomitentă a tuturor macronutrientilor (proteine, lipide, glucide)

In concluzie, aportul fructelor în cadrul unei mese mixte ce conține și proteine, acizi grași și fibre alimentare este benefic, pentru că tocmai aceste substanțe inhibă secreția hormonului de poftă de mâncare și stimulează secreţia hormonilor de sațietate, insa tine de toleranta individuala.

Mai important decat când le consumam sau cu ce anume le asociem este sa evitam consumul excesiv de fructe, fie prin consumul frecvent de sucuri de fructe, fie prin consumul de cantități mari de fructe la o singură masă. 

Ghidurile de alimentatie sanatoasa recomanda consumul a 1-2 portii le fructe pe zi, o portie avand 200g, si evitarea sucului din fructe.

Leave a Reply