“Nu mai mananc pâine!” este una dintre afirmatiile ce le aud des in cabinet si una dintre principalele masuri pe care cei mai multi oameni le iau atunci cand doresc sa scape de kilogramele in plus. De parcă pâinea ar fi dusmanul universal al siluetei, iar eliminarea ei ar provoca automat pierderea kilogramelor.

Intr-adevar, pâinea este un aliment bogat în calorii, dar nu are o valoare energetica mai mare decat oleaginoasele (alune, seminte, etc), decat branza sau carnea grasa sau decat uleiul cel mai sanatos de masline pe care il consumam.
Nu este vorba de numărul de calorii, valoarea acestora variind intre 230 si usor peste 300 pe suta de grame, in functie de compozitie, mai calorica fiind painea cu seminte. Painea poate contribui la cresterea in greutate atunci cand este consumata in exces sau in asociere cu alte surse de glucide complexe cum sunt cartofii, fasolea, nautul, mazarea, orezul sau alte cereale.

Painea reprezinta o combinatie sanatoasa de glucide complexe (50%), proteine si fibre. Asta inseamna ca daca mananci paine vei primi energia de care ai nevoie, ce se va elibere treptat pănă la următoarea masă sau gustare, astfel incat cresc sansele să nu mai mănânci compensator sau sa eviti rontaitul dintre mese, atat de daunator functionarii corecte a organismului.
Adevărata provocare este alegerea unei paini de calitate, deoarece pâinea albă are calorii goale, fără nutrienţi (este lipsită de vitamine şi minerale), în timp ce pâinea integrală te ajută să slăbeşti sănătos şi să-ţi încarci corpul cu nutrienţi de calitate. Cu alte cuvinte, calitatea caloriilor face diferenta. Apoi, cu cât lista ingredientelor şi termenul de valabilitate sunt mai scurte, cu atât mai bine.
Painea alba este foarte saraca in substante hranitoare, fiind, din cauza rafinarii fainii, saracita de vitamine, saruri minerale si fibre. Acest tip de paine ar trebui evitat, deoarece incurajeaza aparitia obezitatii si a sindromului metabolic (diabet, hipertensiune), creşte rapid nivelulul insulinei în corp, ceea ce provoacă foame la scurtă vreme după consum.

Painea integrala este cea mai hranitoare, pastrand toate principiile nutritive ale bobului de grau – vitamine, minerale dar si fibre vegetale care asigura un tranzit intestinal mai bun, o scadere a riscului aparitiei diabetului, bolii cardiovasculare, bolilor digestive .
Chiar dacă eşti la dietă de slăbire, poţi mânca pâine zilnic, cu condiţia să fie integrală şi să nu depăşeşti 4 felii de pâine (100 g în total), repartizate astfel: 2 la micul dejun şi 2 la prânz.
 
In cadrul unui stil de viață sanatos si echilibrat pâinea merită să fie prezentă pe masa, cu atentie la cantitate, calitate și contextul în care alegem să o consumăm.

Leave a Reply